Вторник, 21.05.2024, 05:47
Приветствую Вас Гость | RSS

“Дивосвіт” української мови та літератури Рябовол О.М.

Меню сайта
Наш опрос
Оцените мой сайт
Всего ответов: 13
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

Блог

Главная » 2017 » Январь » 29 » Розробка уроку до творчості Т. Шевченка
11:26
Розробка уроку до творчості Т. Шевченка
Тема. Т. Шевченко. Творче життя поета. «Мені тринадцятий минало». Зміна емоційного стану незахищеної дитячої душі у великому і складному світі.
Мета: розширити знання учнів про життєвий шлях Т. Шевченка, висвітлити значення його творчості для українського народу, ознайомити зі змістом вірша «Мені тринадцятий минало», проаналізувати роздуми поета про свою сирітську долю в ньому; розкрити прийом контрасту у творі, удосконалювати вміння учнів визначати тему та ідею поезії, її художні особливості, розвивати мовлення, пам’ять, увагу, уміння виразно читати поетичні твори; виховувати інтерес до творчості Т. Шевченка, почуття милосердя.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, міні-бібліотечка його творів, аудіозапис твору «Мені тринадцятий минало», мультимедійна презентація до уроку.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Психологічний настрій на урок.
Діти! Простягніть праву долоню. Щоб успішно працювати на уроці, подаруйте на ній класу промінь наполегливості, активності, творчості. Простягніть ліву долоню. На неї я вам подарую заряд бадьорості, тепла, любові. А тепер обміняймося дарунками: доторкнімося долонькою до долоньки й повторімо разом слова, які допоможуть налаштуватися на продуктивну працю.
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно та плідно працювати.
ІІІ. Вступне слово вчителя.
Слайд 1.
Пам’ятайте,
Що на цій планеті,
Відколи створив її сам Бог,
ще не було епохи для поетів,
але були поети для епох ( Л. Костенко).
В історії назавжди залишаються імена, які з гордістю вимовляє, пам’ятає й шанує людство. До них належить і ім’я того, хто був сином кріпака, а піднявся у своїй геніальності до найвищих вершин народного духу, того, хто не мав власної оселі, був безрідним сиротою, а став гордістю й неоціненним скарбом духовної культури українського народу й оселився в його серці як найрідніший і найдорожчий син. Це, як ви вже здогадалися, ім’я Тараса Григоровича Шевченка. «Великий Кобзар – явище унікальне. Його немає з ким порівняти в письменстві інших народів. Не тому, що він кращий за інших. Йдеться про особливий генотип культури нашої країни. Шевченко універсальний. Кажемо: Тарас – і чи є такий українець, який би не знав, про кого йдеться мова. Росіянин не назве Пушкіна Олександром, англієць Шекспіра – Вільямом, німець не нарече імені Гете чи Шіллера, француз - Гюго. Там інший вимір, там - відчуття дистанції. Шевченко ж рідний і близький кожному з нас. Нас просто не існує без нього: Україна – це Шевченко, Шевченко – це Україна. Не знайти такого анатомічного скальпеля, який міг би відділити одне від одного. Синонімічна пара на всі часи, доки і світу. Уявити себе без Шевченка – все одно, що без неба над головою. Він – вершинна парость родового дерева нашої нації, виразник і хранитель народного духу» ( За В. Базилевським).
ІV. Актуалізація опорних знань.
Слайд 2.
На сьогоднішньому уроці ми пригадаємо вивчений у попередніх класах матеріал про життєвий шлях Т. Шевченка.
І тур.
Шевченківська міні-вікторина.
Село, у якому народився Т. Шевченко (Моринці).
Село, у якому проминули дитячі роки поета. (Кирилівка).
Прізвище пана кріпаками якого були Шевченки ( Енгельгардт).
Ім’я улюбленого Тарасового діда. (Іван).
Як називався сад, у якому Тарас перемальовував скульптури (Літній).
Художник, земляк Шевченка, який став його другом і розпочав справу викупу його з кріпацтва (Іван Сошенко).
Прізвище художника, який намалював портрет для викупу Шевченка (Брюллов).
Чий портрет було розіграно в лотерею в царській родині? (В. Жуковського).
Скільки дітей було в родині Шевченка? (Шестеро: Катерина, Микита, Тарас, Ярина, Марія, Йосип).
Чиї твори переписував малий Тарас у саморобні книжечки, коли пас худобу ? (Григорія Сковороди).
Прізвище майстра малярних справ, у якого вчився Шевченко (Ширяєв).
Учасником якої таємної політичної організації був Т. Шевченко? (Кирило-Мефодіївське братство).
Вищий навчальний заклад. який закінчив Т. Шевченко (Академія мистецтв).
Як називався альбом офортів Т. Шевченка («Живописна Україна»).
Остання книжка поета («Буквар»).
Як називав Кобзар свої вірші-роздуми? (Думами).
Назви історичних поем, опрацьованих у 6 класі ( «Іван Підкова», «Тарасова ніч»)
ІІ тур.
Слайд 3.
Установити відповідність між датою та подією в житті Т. Шевченка.
1.22 квітня 1838 року.
2.18 квітня 1840 року.
3. 1822 рік.
4.23 квітня 1850 року
5. 1843 рік.
А Перше видання «Кобзаря»
Б Викуп з кріпацтва.
В Перша поїздка на Україну.
Г Пішов на навчання до дяка П. Рубана.
Д Арешт за порушення царської заборони писати й малювати.
Відповідь.
1-Б 2-А 3-Г 4-Д 5-В
V. Вивчення нового матеріалу.
1.Оголошення теми й мети уроку.
Багато відомостей з біографії Т. Шевченка ви вже знаєте. На цьому уроці ми розширимо свої знання про життя Великого Кобзаря, висвітлимо значення його творчості для українського народу, ознайомимося зі змістом вірша «Мені тринадцятий минало», проаналізуємо роздуми поета про свою сирітську долю в ньому; розкриємо прийом контрасту у творі, удосконалюватимемо вміння визначати тему та ідею поезії, її художні особливості.
2.Запис теми й епіграфа в зошит.
Слайд 4.
Благословен той день і час,
Коли прослалась килимами
Земля, яку сходив Тарас
Малими босими ногами,
Земля, яку скропив Тарас
Дрібними росами-сльозами.
Максим Рильський
3.Перегляд фрагментів фільму «Сон».
4. Літературна міні-композиція.
Слайд 5.
1.У багатьох поезіях Т. Шевченка постають картини його нелегкого дитинства. Один із творів – «І виріс я на чужині…» написаний під впливом від побаченого під час першої поїздки на Україну. Молодий поет був вражений злиденним життям земляків. Учорашній кріпак, він з надзвичайним болем сприймав страждання безправного народу.
В лиху годину,
Якось недавно довелось
Мені заїхати в Україну,
У те найкращеє село…
У те, де мати повивала
Мене малого і вночі
На свічку богу заробляла;
Поклони тяжкії б’ючи,
Пречистій ставила, молила,
Щоб доля добрая любила
Її дитину…

Слайд 6.
2. Пекучим болем пронизана поезія Т. Шевченка «Якби ви знали, паничі», у якій він згадує батьку хату, життя в якій було справжнім пеклом.
Про нелегку долю малого Тараса свідчать рядки:
Я в хаті мучився колись,
Мої там сльози пролились,
Найперші сльози…
…У тім гаю,
У тій хатині, у раю,
Я бачив пекло… Там неволя,
Робота тяжкая, ніколи
І помолитись не дають.
Там матір добрую мою,
Ще молодою у могилу
Нужда та праця положила.
Там батько, плачучи з дітьми
(А ми малі були і голі),
Не витерпів лихої долі,
Умер на панщині!.. А ми
Розлізлися межи людьми,
Мов мишенята. Я до школи –
Носити воду школярам.
Брати на панщину ходили,
Поки лоби їм поголили!
А сестри! сестри! Горе вам,
Мої голубки молодії!..
Ви в наймах виросли чужії…
Слайд 7.
3. У вірші «І золотої й дорогої» Т. Шевченко змальовує долю дітей-кріпаків, так схожу на його власну.
А іноді така печаль
Оступить душу, аж заплачу.
А ще до того, як побачу
Малого хлопчика в селі.
Мов одірвалось од гіллі,
Одно-однісіньке під тином
Сидить собі в старій ряднині…
5.Повідомлення вчителя.
Слайд 8.
Дійсно, гірким було дитинство малого Тараса.
Слайд 9.
Про це мова йде в повісті Степана Васильченка «Широкий шлях». Коли йому виповнилося 9 років, то померла мати. Батько одружився вдруге з Терещенчихою, яка мала трьох своїх дітей. З того часу в родині почалися постійні сварки.
- Прочитайте, який випадок з дитинства малого Тараса свідчить про несправедливість і жорстокість мачухи? (Робота з підручником. С.57, 3 абзац).
Слайд 10.
А після смерті батька мачуха зовсім вигнала пасинка з рідної оселі, і Тарас жив у кирилівського дяка — п’яниці Петра Богорського. Почалося в хлопця не життя, а мука: дяк бив наймита, посилав жебракувати, красти огірки, яблука, а то й курей. Про хлопця по селу пройшла недобра слава, але він, зціплюючи зуби, усе терпів. У Тараса з раннього дитинства жило непереборне бажання навчитися малювати. Він побував у трьох церковних малярів, проте жоден з них не хотів навчати хлопця омріяній справі, а лише збиткувався над ним. Побувши три дні в Лисянці в диякона-маляра, який примушував його лише носити воду й розтирати фарби, хлопець пішов у село Тарасівку до відомого в околиці дячка-маляра. Але й тут на нього чекала невдача. Маляр, як розповідає Шевченко в автобіографії, «посмотрел внимательно на левую ладонь бродяги, отказал ему наотрез, не находя в нем таланта не только к малярству или к шевству, ниже к бондарству». Повернувся Тарас у Кирилівку й став пасти громадську череду, не залишивши, однак, своїх мрій про малювання. Коли йому було 14–15 років, він знайшов одного маляра в селі Хлипнівці, який погоджувався взяти його в науку, але зажадав на це дозволу від поміщика. А коли Шевченко звернувся до управителя панських маєтків, той, замість дозволу, послав його на панську кухню кухарчуком.
Слайд 11.
У 1829 р. Тарас став служником-козачком у пана Енгельгардта, згодом переїхав з ним до Петербурга.
-Прочитаймо, які спогади залишив Т. Шевченко про своє життя в молодого Енгельгарда (Робота з підручником.С.58.).
Одного разу пан з панею поїхали на бал. Хлопець засвітив свічку й став перемальовувати портрет козака Платова - учасника Вітчизняної війни 1812 року. Він так захопився улюбленою роботою, що не чув, як пани повернулися додому. «Пан,— розповідає Шевченко в автобіографії,— с остервенением выдрал его за уши, надавал пощечин, за то, дескать, что он мог не только дом — город сжечь».
У 1832 р. пан віддав Шевченка до живописних справ цехового майстра Ширяєва, від якого не раз діставалося хлопцеві, але він все терпів задля досягнення мети.
6.Прослуховування аудіозапису поезії Т. Шевченка «Мені тринадцятий минало…»
Слайд 12.
Поезія, з якою ми сьогодні ознайомимося, саме є згадкою Кобзаря про гіркі дитячі роки. На далекому засланні в уяві Т. Шевченка постійно виникали картини рідного краю. Далеко були білі хати, вишневі сади, широкополі лани, ревучий Дніпро. Навкруги – голий степ, брудні солдатські казарми. Душу сповнював невимовний біль за безповоротно втраченою волею, далеким дитинством. Так, 1847 року в Орській фортеці з’являється поезія «Мені тринадцятий минало…».
7.Читання поезії «Мені тринадцятий минало…» учнями.
Слайди 13-17.
8.Словникова робота.
Слайд 18.
Пай – частина чого-небудь, здебільшого харчів, у вірші вживається в значенні «вечеря».
Плоскінь –чоловічі рослини конопель.
Тоді –тоді.
Юродивий – божевільний.
Приязно – щиро.
9.Повторення матеріалу з теорії літератури.
Слайд 19.
Лірика.
Ліричний герой.
10.Обговорення змісту поезії у формі бесіди за питаннями.
Слайд 20.
Яка тема поезії?
Тема: зображення безрадісного дитинства Тарасика, коли він, будучи кріпаком, випасав ягнят за селом.
Які враження викликала у вас ця поезія під час прослуховування?
У чому полягає ідея твору?
Ідея: співчутливе ставлення до хлопчика-пастушка; засудження страшних часів кріпацтва, коли людина не мала власних прав і вимушена була страждати.
Що говорить про гармонійну єдність хлопця зі світом природи?
Що саме завдало Тарасові найбільшого болю?
Чому, на думку хлопця, йому бог нічого не дав?
Яким чином прислів’я «Як горох при дорозі, хто не йде, той і скубне» стосується героя поезії?
Чому сльози хлопця у творі названі тяжкими?
Яким настроєм проникнута поезія?
Хто допоміг хлопцю, коли він розплакався?
Як Тарас сприйняв ласку, доброту героїні?
11. Повідомлення учнів.
Слайд 21.
Оксанка Коваленко була на три роки молодшою від Тараса й мешкала по сусідству. Їхні матері, дивлячись на забави своїх дітей, гадали, що ті колись одружаться. Але дитяча симпатія та підліткова закоханість не переросли у справжнє й глибоке почуття. Забракло часу. 15-річний "козачок" Тарас у валці свого пана Павла Енгельгардта мусів поїхати до Вільна (тепер — Вільнюс). Розлука була несподівана й довга. Тож своє перше кохання Тарасові залишалося тільки згадувати та малювати.

12.Опрацювання матеріалу з теорії літератури.
Як зміняються почуття ліричного героя поезії?
Що впливає на їхню зміну?
Як природа відображає почуття ліричного героя?
На скільки частин можна поділити даний твір? Доберіть до них заголовок.
Отже, краса простого сонячного дня, що викликає радість в душі малого сироти, змінюється, коли хлопчик повертається в реальність. Такий прийом в художній літературі називається контрастом.
13. Робота в словнику.
Слайд 22.
Контраст(із французької –«протилежність»)- художній прийом, побудований на різко окресленій протилежності в чомусь: рисах характеру, властивостях предметів чи явищ.
14. Метод «Прес».
-Чи є поезія Т. Шевченка «Мені тринадцятий минало…» автобіографічною?
13.Визначення художніх особливостей поезії.
Слайд 23.
Епітети «небо голубеє»; «тяжкі сльози».
Порівняння «...любо стало, неначе в бога..»; «мов прокинувся, дивлюся»; «...поцілувала... наче сонце засіяло, неначе все на світі стало моє».

Метафори «сонце гріло, не пекло»; «сонце... не довго молилось»; «сонце запекло, почервоніло і рай запалило»; «небо помарніло».

Риторичні оклики «Господнє небо і село, ягня, здається, веселилось!»; «Поглянув я на ягня — не мої ягнята!»; «Обернувся я на хати — нема в мене хати!»; «Не дав мені бог нічого!»; «І хлинули сльози, тяжкі сльози!»; «...лани, гаї, сади!».

Риторичні запитання «...чи так мені чого було?»; «...чого так весело було?».
VІ. Робота з репродукцією картини І. Їжакевича «Тарас-пастух».
1.Повідомлення про І.Їжакевича.
Слайд 24.
І. Їжакевич — народний художник УРСР Народився в селі Вишнеполе Уманського повіту Київської губернії (тепер Чабанський район Черкаської області) в родині селянина. 1876 року приїхав до Києва, щоб "вибитись у люди" за допомогою свого дядька-дяка Києво-Печерської Лаври.
Хлопчику пощастило потрапити в Лаврську іконописну школу. 1882 року він переходить у художню школу М. І. Мурашка, де починає працювати його помічником. Через 2 роки Івана зарахували в Академію мистецтв. Не маючи ні від кого матеріальної допомоги, Їжакевич одночасно з навчанням змушений був заробляти собі на хліб, відсилаючи малюнки та ілюстрації до журналів.1888 року він залишає Академію, а 1895 року рада Академії видає йому посвідчення на право викладання малювання у середніх учбових закладах. Він ілюструє оповідання М. Гоголя, Лесі Українки, І. Франка, М. Коцюбинського, поеми Т. Шевченка та інших письменників
2. Розгляд репродукції картини І. Їжакевича«Тарас-пастух».
Слайд 25.
Розгляньте картину І. Їжакевича "Тарас - пастух" (1935р.) Ця картина значною мірою автобіографічна, бо художникові також, як і Шевченкові, довелося в дитинстві пасти овець . В основу сюжету картини покладено вірш "Мені тринадцятий минало...".
- Де відбуваються події, зображені на картині?
-Хто зображений на передньому плані?
-У що одягнений хлопчик?
-У якій позі зобразив художник малого пастушка?
-Що робить хлопчик?
-Що ви можете сказати про нього?
-Чим подобається вам ця картина?
-Яке враження вона на вас справила?
У центрі картини ми бачимо хлопчика, що сидить під парканом якоїсь, мабуть, панської садиби. Він нахилився, поклав на коліна клаптик паперу й малює. Хлопчик так захопився улюбленим заняттям, що зовсім забув за овець. Поруч нього лежить солом'яний бриль і хліб у торбинці - весь його обід, про який він, мабуть, теж забув. Одяг у хлопчика старий, весь у латках і дірках.
На задньому плані картини видніється церква. У лівому кутку полотна, удалині, видно сільські хатки, а на пагорбку, за березами, - неодмінний елемент типового українського пейзажу — вітряк.
VІ. Підсумок уроку.
1. Відновити пропущені з тексту слова.
1.Мені тринадцятий минало.
Я пас … за селом.
2.Уже покликали до …
3.А я собі у …
Молюся Богу.
4.Тойді так … молилось…
5.Запекло, почервоніло
І …запалило.
6.Боже небо голубеє-
І те … .
7.І хлинули сльози,
… сльози!..
8.Недалеко коло мене
… вибирала.
9.Утирала мої …
І поцілувала.
10.І ми. жартуючи, погнали
…ягнята до води.
Домашнє завдання.
Слайд 26.
1.Підготувати повідомлення на тему «Нелегка сирітська доля малого Тараса».
Індивідуальні домашні завдання.
1.Підготувати ідейно-художній аналіз поезії «Мені тринадцятий минало…» за схемою.
1.Час, місце, історія написання вірша.
2.Поезія в суспільно-історичному контексті та в контексті особистої долі автора.
3.Назва твору ( алегорична, метафорична, символічна, сюжетна, образна
тощо ).
4.Тема поезії.
5.Провідний мотив.
6.Ідея твору.
7 .Вид твору залежно від змісту.
8.Жанр поезії за формою.
8.Композиція ( якщо є ).
9.Думки й почуття ліричного героя.
10.Яким настроєм проникнута поезія ?
11.Художні образи, їх характеристика.
12.Символіка твору.
13.Художні засоби поезії.
14.Морфологічна організація вірша.
15.Вид строфи.
2.Намалювати ілюстрації до вірша Т. Шевченка «Мені тринадцятий минало…»
3.Підготувати міні-проект «Народнопоетична символіка балади «Тополя».
4.Записати прислів’я, що відображають силу кохання.
Просмотров: 941 | Добавил: ryabovol243 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar
Вход на сайт
Поиск
Календарь
«  Январь 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Copyright MyCorp © 2024
Бесплатный хостинг uCoz